Om klubben

stiftelsen af viborg skakklub

Viborg Skakklub blev stiftet 26/3 1903 på initiativ af premierløjtnant Erik Kjærulff, der også blev indvalgt i den første bestyrelse for Dansk Skak Union. Klubben havde fremgang i de første år, men op til 1. verdenskrig dalede medlemsinteressen, og klubben måtte i nogle år holde en pause. Fra 1916 førtes klubben videre, nu med Christian Ejstrup som formand. En relativ stabil periode fulgte indtil slutningen af tyverne, hvor der opstod økonomiske problemer, bl.a. med betaling af kontingent til DSU.

Fremgang for klubben

I løbet af trediverne blev dette løst, og samtidig oplevede klubben ny fremgang i form af den kendte senere Danmarksmester Christian Poulsen. Poulsen nåede at blive DM to gange: 1945 og 1952 og fik en lang række bemærkelsesværdige resultater på landsholdet og i internationale turneringer. Under besættelsen førte klubben en stille tilværelse, men efter krigen blomstrede den op og fik en periode med de største medlemstal der endnu er set: omkring 100. Den navnkundige formand Esper Jensen havde sin store del af æren for dette. Jensen nåede at være formand i 28 år fra 1949 til 1977. I 1957 afholdt klubben en stærk international turnering, som vandtes af den tyske mester Rellstab.

Ændringer i dansk skak

Fra 60-erne og frem skete der store ændringer i dansk skak, ikke mindst i holdskak, hvor divisionsstrukturen blev indført. I Viborg havde Chr. Poulsen trukket sig tilbage, og der var ikke dukket nye profiler op i stedet. Klubben fungerede dog godt, og var oftest at finde i mesterklassen med 1. holdet og derudover med 2-3 andre hold i de andre klasser. I 1970 afholdt man det åbne Danmarksmesterskab for juniorer, som vandtes af Steen Fedder, og snart efter lykkedes det klubben at avancere til 3. division og holde sig der i nogle år. Fra 1975 blev det igen mere jævne tilstande med 1. holdet tilbage i mesterklassen. I 1979 gennemførtes VM for skoleskakspillere med en lang række senere berømte spillere, som f.eks. Nigel Short.

100 år med viborg skakklub

Primus motor var formand H. E. Nielsen, der i sin korte tid som skakleder nåede at sætte sit præg på skoleskak og Viborg Skakklub. Han var endvidere hovedmanden bag oprettelsen af Tjele Skakefterskole. I 80-erne var klubben præget af op- og nedture, som varede ved ind i 90-erne. I de senere år har klubben dog præsteret en støt fremgang, ikke mindst takket være et godt juniorarbejde. Klubben har i jubilæumssæsonen omkring 55 medlemmer og er repræsenteret med 5 hold i 3. division og 9. hovedkreds’s B og C række.

I år 2003 har klubben 100 års jubilæum, og i den anledning udgiver klubben en bog om Viborg Skakklubs historie 1903 – 2003. Bogen kan bestilles ved henvendelse til bestyrelsen.

Viborg Skakklub Logo